Social Icons

Pages

Followers

20 Februari 2010

Usah pertikai hukuman sebat

Usah pertikai hukuman sebat

PUTRAJAYA 19 Feb. - Pelaksanaan hukuman sebat termasuk ke atas wanita Islam tidak sepatutnya dipertikaikan kerana ia adalah suatu yang sah mengikut bidang kuasa Mahkamah Syariah.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, peruntukan hukuman itu sudah lama termaktub dalam undang-undang syariah yang terletak di bawah kuasa negeri-negeri.

Justeru beliau berkata, apa yang penting, penjelasan mengenai perkara itu perlu diberi bagi mengelak timbul salah tanggapan atau pandangan serong masyarakat antarabangsa.

"Apa yang penting sekarang, Jabatan Agama Islam negeri-negeri mungkin dengan kerjasama kita juga dapat memberi pendidikan dari segi pemahaman apakah sebenarnya (hukuman sebatan syariah).

"Ini Kerana ia sudah lama diperuntukkan dalam undang-undang syariah yang dilaksanakan di negeri-negeri dan ini bukan dalam bidang kuasa Persekutuan, (ia) dalam bidang kuasa negeri.

"Ini penting difahamkan supaya tidak timbul tanggapan salah dan serong tentang apa yang berlaku di Malaysia," katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Modal Insan di sini hari ini.

Beliau mengulas pelaksanaan hukuman sebat syariah yang pertama kali dilakukan ke atas tiga wanita Islam pada 9 Februari lalu.

Ia mendapat reaksi meluas masyarakat dan media antarabangsa selain kritikan segelintir pertubuhan bukan kerajaan tempatan yang menganggap hukuman itu satu diskriminasi ke atas golongan wanita.

Muhyiddin berkata, pihaknya melihat media di negara ini telah memainkan peranan untuk memberi penjelasan tentang keadaan sebenar pelaksanaan hukuman tersebut.

"Apabila dikatakan seorang wanita dirotan, mungkin tanggapan masyarakat antarabangsa ia sama seperti dilakukan dalam soal jenayah yang menggunakan 'capital punishment'.

"Sedangkan pendekatan Islam, ia adalah dalam bentuk mendidik dan menginsafkan kepada mereka yang melakukan kesalahan," katanya.

Oleh itu, beliau berkata, sekiranya ada penjelasan, maka tidak akan timbul tanggapan negatif malah sebenarnya hukuman dalam Islam adalah jauh lebih ringan

"Sama ada ia beri gambaran (negatif) keadaan Malaysia mengamalkan cara tersebut, itu terserah kepada masyarakat antarabangsa kerana yang penting pada peringkat ini adalah memberi penjelasan," katanya.

Tiada ulasan:

 

Sample text

Anda Pengunjung ke-

Sample Text