Social Icons

Pages

Followers

02 November 2008

Tinta Presiden PPSM


Pemerhatian Berkaitan Nilai Hidup yang diamalkan oleh Barat(Kajian di Oxford)- Bahagian Pertama

YAA,YA,Tuan-tuan dan Puan-puan.
Assalamualaikum w.b.t.h

Saya akan berkongsi bersama dengan tuan/puan berkaitan pengalaman dan pemerhatian saya sepanjang berada di Oxford ini sebagai renungan dan pengajaran kepada kita bersama. Seperti yang kita semua maklum Allah s.w.t sentiasa menyuruh kita untuk berjalan dimuka bumiNYA untuk mempelajari dan mengambil iktibar akan apa yang kita perhatikan.Sudah tentu pemerhatian yang saya buat ini tidak ada kena mengena secara langsung dengan tugasan saya disini tetapi ianya merupakan satu perkara yang menarik dan menjadi ‘guru’ mengajar saya akan makhluk dan juga segala ciptaan Allah s.w.t. Mungkin shabat-sahabat lain yang pernah datang ke UK ini samada untuk menghadiri kursus jangka pendek atau bercuti boleh menambah atau memberi pandangan berdasarkan pemerhatian mereka. Apa yang penting ialah perkongsian pengalaman ini dapat digunakan untuk kita menginsafi betapa agungnya ciptaan Allah dan juga betapa untungnya kita semua yang telah diberikan nikmat IMAN DAN ISLAM. Dalam catatan-catatan saya tuan/puan akan dapati pandangan dan pemerhatiaan saya tentang nilai-nilai murni/positif yang ada pada orang barat dan juga nilai-nilai yang negative.Saya akan mulakan dengan nilai-nilai yang negatif dahulu.

Sepertimana yang pernah saya maklumkan dahulu, Oxford adalah merupakan sebuah Bandar Universiti. Dengan lain perkataan lebih dari separuh penduduk disini adalah terdiri dari golongan pelajar yang terpelajar. Sebagai orang yang terpelajar sudah tentu ilmu yang dipelajari akan dapat membentuk peribadi yang baik samada pada waktu siang mahupun pada malamnya. Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya.Untukmakluman semua, bilik saya di OCIS ini berada ditengah bandar i.e High Street jadi saya boleh nampak dengan jelas kelakuan golongan pelajar Oxford University ini yang disebabkan oleh pengaruh alkohol bertindak liar dengan menjerit-jerit ditengah jalan dan memaki hamun orang ramai termasuklah orang-orang tua. Disini jelas menunjukkan betapa cantiknya Islam itu yang telah Berjaya mengharamkan arak kira lebih 1400 tahun dahulu lagi. Apabila seseorang mengambil dan meminum arak kesannya begitu besar sehingga boleh mengubah perangai dan gaya hidup golongan yang terpelajar ini dimana mereka sanggup melakukan segala macam perbuatan yang tak selayaknya dilakukan oleh mereka dikhalayak ramai.

Pada hari Isnin minggu yang lepas , saya telah diajak oleh seorang rakan untuk pergi minum disebuah shopping complex yang berdekatan. Semasa minum kami banyak berbincang berkaitan kehidupan sebagai seorang Muslim di Britain ini. Rakan saya ini adalah rakyat Britain beragama Islam dan mempunyai 3 orang anak.Saya banyak bertanya kepada beliau tentang cabaran yang dihadapi oleh beliau dan Orang Islam disini khususnya tentang persekolahan dan pembesaran anak-anak. Beliau bersetuju bahawa perkara ini merupakan salah satu cabaran besar yang dihadapi oleh kebanyakan Mulims di Negara ini. Menurut beliau lagi nilai keagamaan sudah hampir hilang di kalangan mereka-mereka yang beragama Kristian. Gereja-gereja mereka telah kosong dan tidak berpenghuni. Saya sendiri telah melihat beberapa gereja dan synagogue yang telah dibeli oleh orang Islam khususnya di London dan telah ditukar kepada Mesjid.

Alhamdulillah. Menurut beliau suasana sedemikian tidak wujud 20tahun yang lalu. Nilai-nilai kekeluargaan dan moral dan etika yang baik masih dipegang dengan kuat. Sekarang keadaan sudah berubah. Free Sex(dengan izin)dikalangan remaja sekolah berleluasa. Menurut beliau lagi hampir separuh atau lebih golongan remaja dan belia di Britain adalah ‘Bastards’ (istilah yang digunakan di sini bagi merujuk kepada anak-anak luar nikah).

Rakan saya ini menunjukkan kepada saya beberapa orang perempuan yang masih muda remaja lagi bersama bayi dan anak-anak kecil sedang beratur di hadapan post office dan juga di ATM machine. Rupanya mereka ini akan datang ketempat-tempat ini untuk mengambil ‘benefit’masing-masing e.g child benefit. Apa yang saya dapat perhatikan ialah budak-budak muda ini tidak ditemani suami lalu rakan saya menjelaskan bahawa kebanyakan mereka ini tidak mengetahui siapa bapa kepada anak-anak tersebut dan pada hakikatnya mereka tidak kisah pun kerana pada mereka dengan adanya ‘anak-anak’ ini kerajaan Britain akan memberikan mereka rumah dan segala macam benefit secara percuma. Mereka tidak perlu untuk bekerja pun. Apa yang perlu mereka buat ialah dapatkan ‘anak’dari siapa sahaja kemudian boleh pergi ke Local Council untuk dapatkan rumah percuma. Setiap anak yang lahir akan dapat child benefit yang akan dikongsi bersama oleh ibu tunggal tersebut. Oleh kerana wanita tadi tidak dapat memberikan maklumat berkaitan ‘bapa’ kepada anak tersebut maka rakyat Britain secara umumnya berpandangan bahawa Child Support Agency telah gagal berfungsi secara berkesan. Menurut rakan saya itu lagi bagaimana wanita tersebut boleh berikan maklumat tentang lelaki tersebut sedangkan mereka hanya bertemu di jalan pada waktu malam dan bawa balik kerumah dan keesokan harinya lelaki itu sudah menghilangkan diri dan selepas beberapa bulan anak pun lahir.

Seterusnya saya bertanya pada rakan saya ini dimana kerajaan dapat wang berikan benefits kepada ibu-ibu tunggal ini lalu dia jawab dari cukai yang kerajaan kenakan pada dia dan mereka2 yang bekerja. Saya tanya pada dia lagi adakah mereka2 yang bekerja tidak marah dengan keadaan begini dia jawab that is the law of a welfare state. Secara kasarnya katalah seorang itu bekerja selama 8 jam sehari, 3 jam pertama itu akan di kenakan cukai dan akan diberikan antara lain kepada manusia-manusia yang tak bekerja tadi. Diakhir perbincangan kami bersependapat bahawa kalau keadaan ini berterusan dalam 10 tahun yang akan datang masyarakat dan Negara ini akan rosak dan hancur. Jadi keadaan beginilah yang telah menimbulkan dilemma kepada masyarakat Islam termasuklah rakan saya ini yang bimbang dengan pengaruh negatif ini keatas anak-anak mereka disana. Semasa saya di London 2 minggu lepas saya sempat melawat Islamic School yang ditubuh dan diasaskan oleh Yusuf Islam (Cat Steven). Ini satu alternative dan perancangan yang baik bagi memelihara generasi muda Islam di UK tetapi seperti biasa tidak semua yang mampu untuk menghantar anak-anak mereka kesekolah2 private seperti itu.

Setakat ini dahulu tuan/puan,InshAllah dilain masa saya kita akan bertemu lagi.
Wassalam

Dr. Mohd Na’im Mokhtar
Oxford

Tiada ulasan:

 

Sample text

Anda Pengunjung ke-

Sample Text