Social Icons

Pages

Followers

07 Februari 2007

Lambang Persatuan Pegawai Syariah Malaysia




Lambang Persatuan terdiri dari:

1. Dacing yang terletak di atas bentuk kitab dan ditegakkan dengan sebilah keris berwarna hijau. Lambang ini bermakna tanggungjawab Pegawai Syariah keseluruhannya ialah menegakkan keadilan Ilahi.
2. Bulatan berwarna merah dan ditulis perkataan 'Persatuan Pegawai Syariah Malaysia' dalam bahasa Arab dan dikelilingi warna kuning serta dibawahnya ada perkataan 'Malaysia' dengan berlatar belakangkan warna merah bermakna pertubuhan ini diwujudkan di Malaysia dan Pegawai Syariah keseluruhannya dilantik Ulil Amri. Selain dari itu 'Bahasa Arab' tidak dapat tidak mesti diketahui oleh setiap Pegawai Syariah. Penubuhan ini juga dikenali dalam bahasa Inggerisnya sebagai Syariah Officers Association.
3. Lambang ini berasaskan warna kuning ditengah-tengahnya yang memberi erti bahawa Kedaulatan Kuasa yang telah diamanahkan oleh ulil amri tetap utuh dan terpelihara.
4. Kedua-dua belah tepi diletakkan lambang bunga padi sebanyak 14 buah iaitu mengikut empat bilangan negeri-negeri yang terdapat Mahkamah Syariah di dalamnya. Bunga padi itu berwarna kuning membawa erti pertubuhan ini berharap kebahagiaan menurut ajaran Islam dapat ditegakkan. Ini sesuai dengan motto Mahkamah Syariah iaitu 'Syariah Asas Keadilan.'

Tiada ulasan:

 

Sample text

Anda Pengunjung ke-

Sample Text