Social Icons

Pages

Followers

22 Ogos 2009

Marhaban Ya Ramadhan 1430h

Assaamuaalaikum YAA,YA ,Tuan dan Puan yang dikasihi sekalian
Semoga Allah s.w.t mengurniakan rahmatNYA kepada kita semua diakhir Fasa pertama "Jamiah' Ramadan kali ini.Saalam Merdeka buat Tuan/Puan.Semoga Allah beri kekuatan kepada kita semua untuk merealisasaikan erti kemerdekaan yang sebenarnya.
Alhamdulillah kebanyakkan dari kita pegawai2 syariah yang telah mendaftarkan diri dalam Syariah yahoogroups telah mengambil peluang untuk berbincang dan betukar fikiran dalam ruang maya ni demi kebaikan kita bersama. Maka tidak dapat dinafikan apabila kes Kartika ini mula dilaporkan ianya bukan sahaja 'meletup' diluar tetapi juga dalam yahoogroup kita. Teringat saya semasa kes ini mula dilaporkan ketika itu saya masih di Oxford University, tidak sampai 24jam dari ia mula dilaporkan ianya telah menarik minat scholars disana. Kebanyakan mereka bertanyakan tentang rasional, kuasa Hakim Syarie dan yang paling popular sekali adalah berkaitan dengan isu gender. Saya jangkakan dalam isu rotan/ kes sebat ini, para penyelidik tempatan dan luar negara sudah pasti akan menumpukan kepada isu gender ini. Mereka akan melihat selepas ini samada YA Hakim2 kita bersedia atau tidak untuk mengenakan hukuman maksimum yang sama ke atas pesalah2 lelaki yang didapati bersalah atas kesalahan yang sama. Semoga YA Hakim2 kita akan konsisten didalam isu hukuman ini without and favour tetapi semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah..
Bercakap berkaitan Hukuman ini, kita di PPSM mengharapkan agar YA Hakim2 Mahkamah Tinggi dan Rayuan boleh menetapkan satu garis panduan yang jelas tentang dasar hukuman (Sentencing Policy). Untuk tujuan tersebut izin saya mencadangkan agar thesis yang ditulis oleh Dr Hashim Mihat boleh dijadikan rujukan. Selain itu rujukan juga boleh dibuat kepada buku yang ditulis oleh Prof Andrew Ashworth dengan beberapa pindaan yang perlu supaya ianya menepati dengan Hukum Syarak. Dengan adanya garis panduan yang jelas itu saya percaya kita boleh mengelak dari hukuman yang tidak konsisten melibatkan fakta yang lebih kurang sama. Secara tidak langsung dapat menutup ruang tohmahan keatas kita.Seperti yang dicadangkan oleh Tn Wan Mahyuddin (dalam e-mailnya), kita harap keputusan yang dibuat oleh YA Hakim dalam kes Kartika dapat disiarkan dalam Jurnul Hukum atau dibekalkan kepada kita untuk bacaan dan tatapan serta kajian kita semua. Saya bersetuju dengan pandangan Tuan Azhari bahawa hak mutlak untuk mentafsirkan apa jua kekeliruan yang timbul dari apa jua peruntukan dalam Enakmen Tatacara Jenayah Syariah Pahang telah diberikan kepada YA Hakim Dato'.. Saya percaya beliau telah berusaha bersungguh-sungguh(Ijtihad) sebelum mengeluarkan sesuatu pandangan. Semoga Allah memberikan balasan(Ajr) kepada beliau atas usaha tersebut.
Atas asas yang sama juga saya percaya adinda2 saya di KPWK telah lakukan tugasan dan peranan yang sewajarnya. Tidak semestinya nasihat dan pandangan yang diberikan akan di ikuti oleh si pendengar. Kita perlu husnuzzan pada adik2 pegawai2 syariah kita di sana. Kita tidak berada dalam kedudukan mereka maka sudah tentu kita tidak boleh salah menyalahkan diantara satu sama lain.
Semoga apa yang berlaku dalam kes Kartika ini akan menjadi satu pengajaran dan dorongan untuk kita semua untuk bersatu dalam memperjuangkan agenda Syariah ini. Percayalah ancaman dan tohmahan terhadap kita tidak akan berhenti setakat ini sahaja. Ianya akan berterusan sehinggalah akhir zaman.
Selamat meneruskan ibadah puasa. semoga Allah berikan keampunan kepada kita semua dalam fasa kedua ramadhan ini.Mohon ampun dan Maaf dari Tuan/Puan sekelian.
Wassalam
Dr Mohd Na'im Mokhtar
Presiden PPSM

Tiada ulasan:

 

Sample text

Anda Pengunjung ke-

Sample Text